Cloud.prosa.dk og prosaforum.dk


(Ole Tange) #1

Her diskuterer vi PROSAs Nextcloud-installation, forummet og relaterede emner.


(Ole Tange) #2

I sekretarietet mangler vi et fjernstyringsværktøj til fjernsupport. Jeg havde håbet at Spreed.me’s “screen sharing” kunne bruges, men den er read-only og bliver aldrig andet: https://apps.owncloud.com/content/show.php?content=174436&forumpage=5

Findes der noget fri software, som vi kan bruge istedet?


(at-boy) #3

Kan TeamViewer måske bruges det nok det de fleste bruger til den slags, det virker på alle platforme og kan køres uden at skulle installeres


(Ole Tange) #4

Teamviewer er ikke fri software (du kan ikke få kildekoden og checke for bagdøre). Vi vil foretrække et frit alternativ.


(at-boy) #5

Med den begrundelse er der jo mange ting som der benyttes i PROSA som ikke burde benyttes.


(Daniel Neupart) #6

Yup :slight_smile: men man skal starte et sted. Så hvis der fandtes et åbent alternativt ville det jo være fantastisk. Ved teamviewer skal man som virksomhed betale en betragtelig licens for at benytte det. Det kunne jo være fedt om man kunne bruge nogle af de kroner på noget andet i PROSA, eller på at få udviklet et stykke opensource software der kunne løse problemet…


(at-boy) #7

@tange og @dnh så skal i nok prøve at tage et kig på Apache Guacamole nok ikke helt det der ledes efter men noget i den retning


(at-boy) #8

Der er også denne som dog kræver Chrome http://deadsimplescreensharing.com


(Daniel Neupart) #9

Spreadme har screensharing funktionalitet også, så det er funktionaliteten med at kunne overtage en andens skrivebord der er det primære ønske.


(Ern_st) #10

Man kunne ikke “nøjes” med at kunne pege på personens skrivebord også selv bede dem om at klikke osv? Det er sådan at Microsoft support gør det. De vil slet ikke have lov til at kunne klikke på folks skriveborde, hvilket jeg egentlig synes er en fin løsning.


(Ole Tange) #11

Det er i praksis langt sværere at udskifte noget eksisterende ufri software, som folk har vænnet sig til. Vi prøver derfor så vidt det er praktisk muligt at vælge fri software til nye tiltag (f.eks. NextCloud og Discourse).


(Ole Tange) #12

Det giver mening, hvis man ønsker at lære brugerne noget, så de selv kan gøre det i fremtiden.

Men det er langt tungere, og giver ofte ingen mening. F.eks. skal vores brugere kun have sat VPN op een gang. Det er ikke noget, som den almindelige bruger behøver at lære, og det vil alligevel være noget de glemmer.

Hvis der ikke er noget bedre alternativ, så kikker vi nok på TightVNC eller http://www.uvnc.com/.


(Víðir Valberg Guðmundsson) #13

Det argument kan jeg faktisk ret godt følge - især fordi det betyder at brugeren selv er den der foretager ting, så der er også en pædagogisk element som gør at det ikke “bare er supporten der kan klare tingene”.